 | 86. Je-li malé plavidlo podle zvláštních předpisů evidováno, musí mít na lodním tělese evidenční označení, které určí:
|
| a) výrobce plavidla za účelem rozlišení řad typů vyráběných plavidel. |
| b) provozovatel plavidla podle vlastního systému s přihlédnutím k názoru vlastníka plavidla. |
| c) Státní plavební správa s ohledem na potřeby centrální evidence. |
|
 | 87. Malé plavidlo, které nepodléhá evidenci, musí mít následující označení:
|
| a) jméno, heslo nebo libovolnou značku či zkratku. |
| b) název provozovatele nebo jeho obvyklou zkratku nebo jméno a adresu vlastníka (provozovatele) plavidla. |
| c) název nebo zkratku typu plavidla s římskou číslicí, vyjadřující obsaditelnost plavidla. |
|
 | 88. Evidenční označení nebo název provozovatele anebo obvyklá zkratka provozovatele na malém plavidle, musí být vyznačeny:
|
| a) na vnitřní straně plavidla poblíž zádě, čitelnými nesmazatelnými písmeny o výšce nejméně 5 cm. |
| b) na vnitřní nebo vnější straně plavidla poblíž středu, čitelnými nesmazatelnými písmeny. |
| c) na vnější straně plavidla poblíž přídě, čitelnými nesmazatelnými latinskými písmeny o výšce nejméně 10 cm. |
|
 | 89. Jméno a adresa vlastníka (provozovatele) malého plavidla nespadajícího do evidence, musí být vyznačeno:
|
| a) na viditelném místě, na vnější nebo vnitřní straně přední části plavidla, |
| b) na přídi nebo zádi plavidla, na nástavbě nebo hlavní plachtě, |
| c) na lodním tělese a na povinné výstroji plavidla (vesla nebo pádla, záchranný kruh nebo vesta, apod.). |
|
Hlava III
|
 | 90. Jestliže to vyžadují podmínky viditelnosti, musí být i ve dne na plavidle použito:
|
| a) optické signalizace předepsané pro plavbu v noci. |
| b) nejméně jednoho světlometu v přední části plavidla. |
| c) radiolokačního zařízení. |
|
 | 91. Termín "vrcholové světlo" v Řádu plavební bezpečnosti znamená:
|
| a) jasné bílé světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku 112°30. |
| b) silné bílé světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku 225°. |
| c) obyčejné bílé světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku 135°. |
|
 | 92. Termín "boční světla" v Řádu plavební bezpečnosti znamená:
|
| a) silné zelené světlo na levém boku a silné červené světlo na pravém boku plavidla, z nichž každé svítí nepřerušovaně v obzorovém výseku 112°30 |
| b) obyčejné zelené světlo a obyčejné červené světlo na bocích plavidla, z nichž každé svítí nepřerušovaně v obzorovém výseku 112°30. |
| c) jasné zelené světlo na pravém boku a jasné červené světlo na levém boku plavidla, z nichž každé svítí nepřerušovaně v obzorovém výseku 112°30. |
|
 | 93. Termín °záďové světlo" v Řádu plavební bezpečnosti znamená:
|
| a) obyčejné nebo jasné bílé světlo, svítící nepřerušované v obzorovém výseku 112°30. |
| b) jasné nebo obyčejné bílé světlo, svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku 135°. |
| c) silné žluté světlo, svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku 225°. |
|
 | 94. Termín "světlo viditelné ze všech stran" v Řádu plavební bezpečnosti znamená:
|
| a) světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku 360°. |
| b) světlo svítící nepřerušované v obzorovém výseku 225°. |
| c) světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku 380°. |
|
 | 95. Termín "výška" ve vztahu k umístění pozičních světel na plavidle v Řádu plavební bezpečnosti znamená:
|
| a) výška nad rovinou největšího přípustného ponoru. |
| b) výška nad hladinou vody. |
| c) výška nad palubou plavidla. |
|
 | 96. Rozměry tabulí a vlajek musí být dostatečné, aby byla zajištěna jejich dobrá viditelnost. Tato podmínka se považuje za splněnou, jsou-li jejich rozměry u malých plavidel:
|
| a) minimálně 0,5 m x 0,5 m. |
| b) minimálně 0,6 m x 0,6 m. |
| c) minimálně 0,5 m x 0,6 m. |
|
 | 97. Balóny a kužele předepsané v Řádu plavební bezpečnosti:
|
| a) nesmějí být nahrazovány jinými upravenými předměty, byť by měly při pohledu z dálky stejný tvar. |
| b) smějí být nahrazeny předměty, které nemusejí mít při pohledu z dálky stejný tvar. |
| c) mohou být nahrazeny upravenými předměty, které mají při pohledu z dálky stejný tvar. |
|
 | 98. Přestanou-li signální světla předepsaná Řádem plavební bezpečnosti svítit, musí být neprodleně nahrazena světly náhradními, přičemž může být:
|
| a) předepsané silné nebo jasné světlo nahrazeno světlem obyčejným pro doplutí do nejbližšího přístavu nebo k přístavišti. |
| b) předepsané silné světlo nahrazeno světlem jasným a předepsané světlo jasné světlem obyčejným, ale porucha předepsaného světla musí být odstraněna v době co nejkratší. |
| c) předepsané jasné světlo nahrazeno světlem silným a předepsané světlo obyčejné světlem jasným do provedení revize elektroinstalace odborným orgánem. |
|
 | 99. Na plavidlech je zakázáno používat svítidla, světlomety a jiné zdroje světla:
|
| a) osobami, které nemají příslušná oprávnění k používání svítidel, světlometů a jiných zdrojů světla na plavidle. |
| b) pokud mohou být omylem považovány za světla nebo
signály uvedené v Řádu plavební bezpečnosti nebo pokud mohou zhoršit viditelnost nebo ztížit rozeznatelnost těchto světel nebo signálů. |
| c) neodpovídají-li svou konstrukcí, materiálem a rozměry světlům uvedeným v Řádu plavební bezpečnosti. |
|
 | 100. Jednotlivě plující malé plavidlo s vlastním pohonem, jehož délka přesahuje 7 m, musí nést:
|
| a) obyčejné bílé světlo viditelné ze všech stran |
| b) vrcholové světlo, boční světla a záďové světlo |
| c) boční světla a záďové světlo |
|
 | 101. Jednotlivě plující malé plavidlo s vlastním pohonem, jehož délka nepřesahuje 7 m, může nést:
|
| a) pouze boční světla a záďové světlo |
| b) bílé světlo viditelné ze všech stran pouze v případě, přibližují-li se jiná plavidla |
| c) pouze jedno bílé světlo viditelné ze všech stran |
|
 | 102. Jestliže malé plavidlo vleče nebo vede v bočně svázané sestavě jiné malé plavidlo, musí nést:
|
| a) vrcholové světlo, boční světla a záďové světlo |
| b) vrcholová světla v počtu vlečených nebo bočně svázaných plavidel, boční světla a záďové světlo |
| c) dvě vrcholová světla, boční světla a záďové světlo |
|
 | 103. Vlečené nebo v bočně svázané sestavě vedené malé plavidlo musí nést:
|
| a) boční světla a záďové světlo |
| b) obyčejné bílé světlo viditelné ze všech stran |
| c) vrcholové a záďové světlo |
|
 | 104. Plachetnice, která je malým plavidlem, jejíž délka přesahuje 7 m, musí nést:
|
| a) boční světla a záďové světlo |
| b) vrcholové světlo, boční světla a záďové světlo |
| c) vrcholové světlo a záďové světlo |
|
 | 105. Plachetnice, která je malým plavidlem, jejíž délka nepřesahuje 7 m, musí nést:
|
| a) boční světla sdružená v jedné svítilně a záďové světlo |
| b) obyčejné bílé světlo viditelné ze všech stran, přibližuje-li se jiné plavidlo, musí kromě toho ukazovat druhé obyčejné bílé světlo |
| c) obyčejné bílé světlo viditelné ze všech stran, přibližuje-li se jiné plavidlo |
|
 | 106. Jednotlivě plující malé plavidlo bez vlastního pohonu a bez plachet musí nést:
|
| a) obyčejné bílé světlo viditelné ze všech stran, přibližuje-li se jiné plavidlo, musí kromě toho ukazovat druhé obyčejné bílé světlo |
| b) dvě obyčejná bílá světla viditelná ze všech stran, umístěná nad sebou |
| c) obyčejné bílé světlo viditelné ze všech stran |
|
 | 107. Malé plavidlo, které ztratilo manévrovací schopnost, musí podle situace signalizovat:
|
| a) červeným a zeleným světlem pohybujícím se proti sobě ve svislém směru nebo dvěma červenými světly, z nichž jedno je na přídi a jedno na zádi |
| b) červeným nebo bílým světlem kývajícím se v půlkruhu nebo dvěma červenými světly nad sebou |
| c) jedním, dvěma nebo třemi modrými světly viditelnými ze všech stran, umístěnými na hlavním stožáru |
|
 | 108. Malé plavidlo, které pluje pomocí plachet a zároveň používá strojního pohonu, musí nést:
|
| a) bílou vlajku s vodorovným červeným pruhem uprostřed |
| b) žlutý balón |
| c) černý kužel, jehož vrchol směřuje dolů |
|
 | 109. Malé plavidlo, které pluje pouze pomocí strojního pohonu a jehož délka přesahuje 7 m, musí nést:
|
| a) žlutý balón |
| b) bílou vlajku s vodorovným červeným pruhem uprostřed |
| c) černý kužel, jehož vrchol směřuje dolů |
|
 | 110. Malé plavidlo, které ztratilo manévrovací schopnost, musí podle situace signalizovat:
|
| a) kýváním červenou vlajkou v půlkruhu nebo dvěma černými balóny 1 m nad sebou |
| b) kýváním bílou vlajkou v půlkruhu nebo dvěma černými balóny nad sebou |
| c) kýváním černou vlajkou v půlkruhu nebo dvěma bílými balóny 1 m nad sebou |
|
 | 111. Malá plavidla, kterým Státní plavební správa přiznala oprávnění přednostně proplouvat místy s určeným pořadím proplouvání, musí signalizovat:
|
| a) červeným plamencem dlouhým minimálně 1 m |
| b) červenou vlajkou s bílým vodorovným pruhem uprostřed |
| c) červenou vlajkou o minimálním rozměru 0,6 x 0,6 m |
|
 | 112. Plavidla orgánů státního odborného dozoru na vnitrozemskou plavbu mohou signalizovat:
|
| a) obyčejným blikavým červeným světlem viditelným ze všech stran |
| b) obyčejným blikavým modrým světlem viditelným ze všech stran |
| c) obyčejným blikavým bílým světlem viditelným ze všech stran |
|
 | 113. Plavidla požární ochrany plující poskytnout pomoc mohou signalizovat:
|
| a) obyčejným blikavým červeným světlem viditelným ze všech stran |
| b) obyčejným blikavým bílým světlem viditelným ze všech stran |
| c) obyčejným blikavým modrým světlem viditelným ze všech stran |
|
 | 114. Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:
|
| a) kroužením vlajkou nebo jiným obdobným předmětem |
| b) pohybem rukou v horizontálním směru |
| c) vyvěšením černého balónu ve výšce minimálně 4 m nad ryskou největšího ponoru |
|
 | 115. Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:
|
| a) vyvěšením modrého kuželu vrcholem dolů |
| b) vlajkou, pod kterou nebo nad kterou je vyvěšen balón nebo předmět podobného tvaru |
| c) dvojitým žlutým kuželem umístěným tak, aby byl viditelný ze všech stran |
|
 | 116. Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:
|
| a) vyvěšením vlajky "A" Mezinárodního vlajkového kódu na levém nebo pravém boku plavidla podle toho, na které straně je plavební dráha volná |
| b) zvukovým signálem sestávajícím ze spojení znaků ...---... (SOS) podle Morseovy abecedy |
| c) kroužením světlem |
|
 | 117. Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:
|
| a) odpalováním světlic nebo pyrotechnických prostředků, které po odpálení vytvářejí tzv. červený déšť a následují v krátkých intervalech |
| b) černým kouřem zapálené gumy vhozené na hladinu vody |
| c) třemi silnými nebo jasnými zelenými světly viditelnými ze všech stran, rozmístěnými na předním stožáru do tvaru rovnostranného trojúhelníku |
|
 | 118. Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:
|
| a) vyléváním hořícího dehtu, oleje, apod. na hladinu vody, po směru proudu |
| b) světelným signálem sestávajícím ze spojení znaků ...---... (SOS) podle Morseovy abecedy |
| c) dvěma světlomety nastavenými vzhůru, jejichž paprsky svírají úhel 90 stupňů a na obloze vytvářejí písmeno X |
|
 | 119. Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:
|
| a) světlicemi s padákem nebo pochodněmi s červeným světlem |
| b) pochodněmi se zeleným nebo modrozeleným světlem |
| c) odpalováním světlic nebo pyrotechnických prostředků, které po odpálení vytvářejí tzv. černý déšť |
|
 | 120. Plavidlo zajišťující činnost pod vodní hladinou musí, kromě signalizace předepsané v jiných ustanoveních Řádu plavební bezpečnosti, nést:
|
| a) tuhou maketu vlajky "C" Mezinárodního vlajkového kódu, umístěnou na vhodném místě v takové výšce, aby byla viditelná z připlouvajících plavidel |
| b) tuhou maketu vlajky "A" Mezinárodního vlajkového kódu, umístěnou na vhodném místě v takové výšce, aby byla viditelná ze všech stran |
| c) tuhou maketu vlajky "B" Mezinárodního vlajkového kódu, umístěnou na vhodném místě v takové výšce, aby byla viditelná ze strany plavební dráhy |
|
 | 121. Plavidlo, které provádí činnost související se zneškodňováním výbušnin musí, kromě signalizace předepsané Řádem plavební bezpečnosti, ve dne nést:
|
| a) tři balóny na příďovém stožáru, z nichž horní a dolní jsou červené a prostřední bílý |
| b) tři černé balóny viditelné ze všech stran, rozmístěné na příďovém stožáru do tvaru trojúhelníku |
| c) dva černé balóny umístěné na příďovém stožáru nad sebou, viditelné ze všech stran |
|
 | 122. Plavidlo lodivodské služby musí, kromě signalizace předepsané jinými ustanoveními Řádu plavební bezpečnosti, nést místo vrcholového světla:
|
| a) dvě jasná nebo obyčejná světla nad sebou, viditelná ze všech stran, přičemž horní světlo je červené a dolní bílé, umístěné na vrcholu nebo v úrovni stožáru |
| b) dvě jasná obyčejná červená nebo bílá světla nad sebou, viditelná ze všech stran, umístěná na vrcholu nebo na úrovni stožáru |
| c) dvě jasná nebo obyčejná světla nad sebou, viditelná ze všech stran, přičemž horní světlo je bílé a dolní červené, umístěné na vrcholu nebo v úrovni vrcholu stožáru |
|
 | 123. Malé plavidlo s vlastním pohonem, není-li vybaveno mechanickým zvukovým signálním zařízením, dává signály:
|
| a) pomocí trubky nebo vhodného rohu o zvučnosti minimálně 100 dB |
| b) pomocí trubky o zvučnosti minimálně 80 dB |
| c) pomocí vhodného rohu o zvučnosti 130 dB |
|
 | 124. Plavidlo, které se ocitlo v nouzi a chce požádat o pomoc:
|
| a) musí dávat zvukový signál "řada velmi krátkých zvuků" opakující se v intervalech ne delších než 1 minutu |
| b) musí opakovat řady úderů na zvon nebo dávat dlouhé zvukové signály |
| c) musí dávat 1 řadu úderů na zvon opakující se v intervalech ne delších než 1 minutu |
|
Hlava IV
|
 | 125. Opakovat řady úderů na zvon nebo dávat řadu dlouhých zvukových signálů, musí:
|
| a) plavidlo, které se ocitlo v nouzi a chce požádat o pomoc |
| b) plavidlo plující v podmínkách snížené viditelnosti |
| c) převozní loď s předností v plavbě |
|
 | 126. Řada úderů na zvon trvá:
|
| a) asi 12 sekund, může být nahrazena jasným blikavým bílým světlem, viditelným ze všech stran, ve stejné časové délce |
| b) asi 4 sekundy, může být nahrazena řadou úderů kovu o kov stejné časové délky |
| c) asi 8 sekund, nesmí být nahrazena jiným způsobem |
|
 | 127. Je zakázáno používat radiofonické spojení ve veřejné radiové síti, v síti plavidlo-plavidlo, v síti pro přenos plavebních informací a v síti plavidlo-přístavní správa pro přenos jiných informací než:
|
| a) které se týkají výhradně záchrany lidského života na vodní cestě |
| b) kódovaných |
| c) předepsaných nebo povolených Řádem plavební bezpečnosti nebo předpisy příslušných orgánů |
|
Hlava V
|
 | 128. Význam vyjádřený signálními znaky umístěnými na hladině, na březích a na stavbách na vodní cestě:
|
| a) jsou vůdci plavidel povinni dodržovat |
| b) platí pro malá plavidla přiměřeně, vůdci ostatních plavidel jsou povinni jej dodržovat |
| c) nemusí dodržovat vůdci malých plavidel, význam signálních znaků platí pro vůdce plavidel, která nejsou malými |
|
 | 129. Signální znaky určené k vytyčování plavební dráhy a podmínky pro používání signálních znaků a světel jsou uvedeny:
|
| a) v příloze k Řádu plavební bezpečnosti |
| b) v úvodním ustanovení zákona o vnitrozemské plavbě |
| c) v zákonu o vodách (vodní zákon) |
|
|