TEST VMP
 
1. Termín "plavidlo s vlastním pohonem" v Řádu plavební bezpečnosti znamená:
 
a) plavidlo, které nepluje pomocí vlastního strojního pohonu ani pomocí plachet,
b) plavidlo vybavené vlastním strojním pohonem,
c) plavidlo, které pluje výlučně pomocí plachet.

 
2. Pětibarevný systém světel plavidel ve smyslu přílohy 4 Řádu plavební bezpečnosti tvoří světlo:
 
a) bílé, červené, zelené, žluté a modré,
b) bílé, červené, zelené, žluté a oranžové,
c) bílé, červené, zelené, žluté a fialové.

 
3. Na malém plavidle podléhajícím evidenci musí být:
 
a) průkazy způsobilosti členů lodní posádky a další listiny týkající se plavby, které se vyžadují v souladu s mezinárodními dohodami nebo úmluvami a lodní osvědčení nebo zvláštní povolení,
b) lodní osvědčení nebo zvláštní povolení, lodní deník, průkaz způsobilosti vůdce malého plavidla a Řád plavební bezpečnosti platný na území státu, kterým se má proplouvat,
c) průkazy způsobilosti členů lodní posádky, seznam posádky, lodní deník a mapy vodních cest států, kterými se má proplouvat.

 
4. Zjistí-li posádka plavidla neznámou překážku na vodní cestě, je vůdce plavidla povinen:
 
a) bezpodmínečně toto místo označit,
b) postarat se o její odstranění z plavební dráhy,
c) ihned uvědomit nejbližší orgán Státní plavební správy a správce vodního toku a uvést co nejpřesněji místo, kde byla překážka zjištěna.

 
5. Malé plavidlo, které pluje pouze pomocí strojního pohonu a jehož délka přesahuje 7 m, musí nést:
 
a) žlutý balón,
b) bílou vlajku s vodorovným červeným pruhem uprostřed,
c) černý kužel, jehož vrchol směřuje dolů.

 
6. Plavidlo, které není malým, hodlající provést obrat doleva, musí na svůj záměr upozornit včas signálem:
 
a) "dva dlouhé zvuky, za kterými následuje jeden krátký zvuk",
b) "dva dlouhé zvuky, za kterými následují dva krátké zvuky",
c) "jeden dlouhý zvuk, za kterým následují dva krátké zvuky".

 
7. Jedno červené a jedno zelené světlo vedle sebe osazené na jedné nebo obou stranách plavební komory značí:
 
a) vplutí povoleno, plavební komora je připravena k proplavování,
b) vplutí omezeno, plavební komora proplavuje ve střídavém provozu,
c) vplutí zakázáno, připravuje se otevření plavební komory.

 


8. Tato signalizační světla nese:
 
a) plavidlo, které vleče rybářské sítě nebo jiné rybolovné zařízení,
b) každý z remorkérů v čele sestavy vlečené více remorkéry vedle sebe,
c) plavidlo vykonávající práci na vodní cestě za plavby.

 


9. Tato signalizační světla může nést:
 
a) plachetnice, která není malým plavidlem,
b) plachetnice, která je malým plavidlem,
c) každá plachetnice.

 


10. Toto signalizační světlo nese:
 
a) plavidlo, kterému bylo Státní plavební správou povoleno přednostní proplutí,
b) vlčené plavidlo nebo plavidlo na konci sestavy,
c) vlečené nebo v bočně svázané sestavě vedené malé plavidlo.

 


11. Toto signalizační světlo nese:
 
a) volně plující převozní loď,
b) samostatně plující nebo vlečené plavidlo přepravující nebezpečný náklad,
c) plavidlo, na kterém je povoleno přepravovat více než 12 cestujících a nepřepravuje délku 20 metrů.

 


12. Tato signalizační světla nese:
 
a) plavidlo, které ztratilo manévrovací schopnost,
b) plavidlo, které vleče rybářské sítě nebo jiné rybolovné zařízení,
c) volně plující převozní loď s předností v plavbě.

 


13. Tato signalizační světla nese:
 
a) plavidlo, zajišťující činnost pod vodní hladinou,
b) plavidlo, plovoucí těleso nebo plovoucí zařízení, jehož vhozené kotvy mohou vytvářet nebezpečí pro plabu,
c) každé zakotvené plavidlo, plovoucí těleso nebo plovoucí zařízení.

 


14. Toto signalizační světlo nese:
 
a) plavidlo Státní plavební správy nebo plavidlo Požární ochrany,
b) plavidlo Policie České republiky nebo Vodní záchranné služby,
c) plavidlo Státní plavební správy nebo Policie České republiky.

 


15. Tento signální znak (tabule) znamená:
 
a) plavba vodních skútrů povolena,
b) zákaz plavby vysokou rychlostí,
c) doporučený prostor pro vodní lyžování.

 


16. Tento signální znak (tabule) znamená:
 
a) zákaz potkávání levými boky,
b) konec zákazu potkávání,
c) zákaz potkávání a předjíždění.

 


17. Tento signální znak (dvojice světel) znamená:
 
a) přednost v plavbě před plavidlem plujícím v protisměru,
b) proplutí je zakázáno, ale je třeba připravit se k plavbě,
c) zákaz vytvářet vlnobití nebo sání.

 


18. Tento signální znak (tabule) znamená:
 
a) příkaz nepřekračovat stanovenou rychlost (v km/h),
b) zákaz stání plavidel v šířce (v metrech) stanovené ve znaku,
c) šířka plavební dráhy je omezena na hodnotu uvedenou ve znaku (v metrech).

 


19. Tento signální znak (tabule) znamená:
 
a) plavidlo pluje po vedlejší vodní cestě, může-li však přinutit plavidla na hlavní vodní cestě změnit směr nebo rychlost plavby, musí dát včas předepsaný zvukový signál,
b) plavidlo na vedlejší vodní cestě má přednost před plavidly plujícími po hlavní vodní cestě,
c) povinnost přesvědčit se před vplutím na hlavní vodní cestu, zda tento manévr nepřinutí plavidla na hlavní vodní cestě změnit směr nebo rychlost plavby.

 


20. Tento signální znak (tabule) znamená:
 
a) místo vyhrazené pro stání malých plavidel,
b) místo vyhrazené pro stání všech plavidel, včetně plavidel určených pro přepravu nebezpečných látek,
c) místo vyhrazené pro stání plavidel určených k plavbě tlačením, která přepravují nebezpečné látky.

 


21. Tento signální znak (tabule) znamená:
 
a) plavební dráha při levém břehu,
b) plavební dráha při pravém břehu,
c) plavební dráha vede středem vodní cesty.

 
22. Evidenci podléhá:
 
a) malé plavidlo s celkovou plochou plachet do 12 m2,
b) malé plavidlo s celkovou plochou plachet nad 12 m2,
c) každé malé plavidlo.

 
23. Výraz vazník používáme pro označení:
 
a) zařízení na uvázání lan (lodní vazníky),
b) podélné výztuhy lodního trupu (např. outorový vazník, palubní vazník apod.),
c) lan, používaných pro vyvazování lodi.

 
24. Outor je:
 
a) druh lodního mechanismu,
b) část lodní nástavby,
c) část obšívky plavidla v přechodu lodního dna do boků.

 
25. Hlavní část kormidelního zařízení tvoří kormidelní ploutev. Společně s kormidelním pněm má souhrnný název:
 
a) kormidlo,
b) propulsor,
c) dýza.

 
26. Plovatelnost je schopnost plavidla:
 
a) plout působením vlastního hydrostatického vztlaku v dané poloze,
b) plout v jakékoliv poloze bez potopení,
c) plout předepsaným způsobem a rychlostí.

 
27. Schopnost lodi udržovat při plavbě zadaný směr nebo tento směr podle potřeby měnit je:
 
a) stabilita,
b) řiditelnost,
c) plovatelnost.

 
28. "Sanitární soustava" plavidla zahrnuje:
 
a) zásobníky vody, samočinnou vodárnu, umývárnu, WC,
b) palubní lékárnu, vodovodní soustavu,
c) soustavy vodovodní a kanalizační.

 
29. Normální klidová tepová frekvence u malého dítěte je:
 
a) stejná jako u zdravého dospělého,
b) vyšší než u zdravého dospělého,
c) nižší než u zdravého dospělého.

 
30. Při umělém dýchání vdechujeme do dospělého:
 
a) 20-30 vdechů za minutu,
b) 60-80 vdechů za minutu,
c) 12-15 vdechů za minutu.

 
31. Při oživování je optimální oživovat:
 
a) dýcháním z úst do úst a nepřímou srdeční masáží frekvencí 1:5 při jednom zachránci a 1:1 při dvou zachráncích,
b) dýcháním z úst do úst a nepřímou masáží srdce frekvencí 2:15 při jednom i při dvou zachráncích,
c) dýcháním z úst do úst a nepřímou srdeční masáží frekvencí 1:1 při dvou zachráncích a 1:5 při jednom zachránci.

 
32. Při šoku je kůže:
 
a) bledá a vlhká,
b) červená a suchá,
c) bledá a suchá.

 
33. Při krvácení z nosu:
 
a) uložíme postiženého do protišokové polohy na zádech, případně provedeme autotransfúzi a rychle transportujeme do nemocnice,
b) umístíme postiženého do polohy v sedě s podepřenou a lehce zakloněnou hlavou, na krk přikládáme studené obklady, podáme větší množství nápojů a transportujeme k lékaři,
c) umístíme postiženého do polohy v sedě s podepřenou a lehce předkloněnou hlavou, na zátylek přikládáme studené obklady. Palcem a ukazovákem stiskneme jeho nosní dírky - povolíme za cca 5 minut.

 
34. Tepenné krvácení se musí ošetřovat zásadně:
 
a) vsedě,
b) ve stoje,
c) vleže.

 
35. Ze žaludku odstraníme závadnou potravu:
 
a) vyvoláním zvracení požitím většího množství tvrdého alkoholu, živočišné uhlí se zásadně nepodává,
b) vypitím dostatečného množství vlažné, slané vody a vyvoláním zvracení drážděním hltanu,
c) opakovaným požitím živočišného uhlí rozpuštěného ve vodě, zvracení se zásadně nevyvolává.