Technické základy
 
1. Malá plavidla se rozdělují na:
 
a) plavidla s délkou menší než 20 metrů a ostatní rekreační plavidla,
b) rekreační plavidla a koncesovaná plavidla,
c) plavidla bez vlastního strojního pohonu, s vlastním strojním pohonem a plachetnice.

 
2. Klasifikaci podle zákona č. 114/1995 Sb. podléhají:
 
a) malá plavidla, se kterými se neprovádí koncesované osobní vodní doprava,
b) malá plavidla, se kterými se provádí koncesované osobní vodní doprava,
c) malá plavidla, k jejichž vedení je třeba průkazu způsobilosti.

 
3. Evidenci podléhá:
 
a) malé plavidlo s vlastním strojním pohonem o výkonu nad 4 kW,
b) malé plavidlo s vlastním strojním pohonem o výkonu do 4 kW,
c) každé malé plavidlo.

 
4. Evidenci podléhá:
 
a) malé plavidlo o celkové hmotnosti včetně povoleného zatížení nad 1000 kg,
b) malé plavidlo o celkové hmotnosti včetně povoleného zatížení do 1000 kg,
c) každé malé plavidlo.

 
5. Evidenci podléhá:
 
a) malé plavidlo s celkovou plochou plachet nad 12 m2,
b) malé plavidlo s celkovou plochou plachet do 12 m2,
c) každé malé plavidlo.

 
6. Dokladem o způsobilosti plavidla k provozu na vodní cestě je:
 
a) cejchovní průkaz,
b) klasifikační průkaz plavidla,
c) lodní osvědčení nebo osvědčení plovoucího zařízení.

 
7. Evidence plavidla spočívá v:
 
a) zápisu do plavebního rejstříku a přidělení poznávacích znaků,
b) zaplacení příslušného správního poplatku,
c) vystavení lodního osvědčení.

 
8. Právo nést českou státní vlajku vzniká plavidlům:
 
a) pouze klasifikovaným,
b) zapsaným do plavebního rejstříku ČR a malým plavidlům nepodléhajícím evidenci pokud jsou ve vlastnictví osob s trvalým pobytem nebo sídlem na území ČR,
c) pokud o toto právo jejich majitel požádal.

 
9. Lodní nástavba je část plavidla:
 
a) která se na základě schválené technické dokumentace dostavuje dodatečně do prostoru pod palubou,
b) umístěná pod palubou,
c) umístěná nad palubou.

 
10. Kýl lodi je:
 
a) hlavní podélná osová výztuha ve dnu lodního trupu, na kterou navazuje přední a zadní vaz,
b) hlavní žebro lodního trupu,
c) vodotěsná přepážka oddělující přední a zadní kolizní prostor.

 
11. Výraz nosník označuje na lodním tělese:
 
a) zařízení pro spouštění ploutve,
b) podélnou výztuhu lodního tělesa (např. outorový nosník apod.),
c) příčnou výztuhu paluby, kokpitu, kajuty apod. (např. palubový nosník, kokpitový nosník atd.).

 
12. Výraz vazník používáme pro označení:
 
a) zařízení na uvázání lan (lodní vazníky),
b) podélné výztuhy lodního trupu (např. outorový vazník, palubní vazník apod.),
c) lan, používaných pro vyvazování lodi.

 
13. Výraz obšívka používáme pro:
 
a) motouz, kterým ovazujeme konce lan proti rozplétání,
b) přišité lano na okraji plachty, které se zasunuje do drážky na stěžni nebo ráhnu,
c) označení vnějšího vodotěsného pláště kostry plavidla.

 
14. Výrazem skořepina označujeme druh provedení:
 
a) příďového a záďového koše (ochranné zábradlí),
b) lodního trupu i jiných částí lodě, vyráběných ve formě laminováním,
c) příčné výztuhy stěžně.

 
15. Výraz lodní trup znamená:
 
a) kostru plavidla s obšívkou, případně s palubou,
b) obytnou část plavidla,
c) palubu včetně nástaveb.

 
16. Výraz žebro označuje:
 
a) podélnou výztuhu kokpitu,
b) příčnou tvarovou výztuhu boku a dna lodi,
c) příčné nosníky paluby.

 
17. Výrazem katamarán označujeme:
 
a) dvojtrupové plavidlo,
b) dvoustěžňovou rybářskou loď,
c) velkou plachetnici s několika stěžni a ráhnovým oplachtěním.

 
18. Outor je:
 
a) druh lodního mechanismu,
b) část lodní nástavby,
c) část obšívky plavidla v přechodu lodního dna do boků.

 
19. Hlavní část kormidelního zařízení tvoří kormidelní ploutev. Společně s kormidelním pněm má souhrnný název:
 
a) kormidlo,
b) propulsor,
c) dýza.

 
20. Dokormidlovací zařízení slouží k:
 
a) manévrování plavidlem pomocí ruční páky,
b) zlepšení manévrovacích vlastností plavidla,
c) ulehčení ovládání ručního ovládacího mechanismu kormidla.

 
21. Palec pacholete slouží k:
 
a) označení počtu smyček lan na pacholeti,
b) vyztužení pacholete,
c) zajištění vyvazovacího ovinutého lana proti sesmeknutí a aby nebyly kříženy další smyčky lana na pacholeti.

 
22. Plovatelnost je schopnost plavidla:
 
a) plout působením vlastního hydrostatického vztlaku v dané poloze,
b) plout v jakékoliv poloze bez potopení,
c) plout předepsaným způsobem a rychlostí.

 
23. Stabilita plavidla je schopnost:
 
a) zachovávat požadovaný směr plavby,
b) odolávat silám namáhajícím lodní těleso při nakládce,
c) vrátit se do původní polohy z níž bylo vychýleno vnějšími silami přestanou-li tyto působit.

 
24. Schopnost lodi udržovat při plavbě zadaný směr nebo tento směr podle potřeby měnit je:
 
a) stabilita,
b) řiditelnost,
c) plovatelnost.

 
25. Schopnost lodi při plavbě udržovat určitý směr je:
 
a) plovatelnost,
b) manévrovatelnost,
c) směrová stabilita.

 
26. Otvory umístěné pod rovinou nejvyššího ponoru zvětšeného o bezpečnostní vzdálenost:
 
a) musí mít na obšívce uzavírací ventil,
b) musí být provedeny takovým způsobem, že nežádoucí proniknutí vody do plavidla je vyloučeno,
c) musí být provedeny ve dvojité rouře.

 
27. Pod pojmem drenážní soustava se rozumí:
 
a) potrubní systém sloužící k vyčerpání vody z dnových prostorů lodě,
b) potrubní systém zabezpečující dodávku vody při změně ponoru lodi a při vyrovnávání podélného a příčného náklonu lodě,
c) potrubní systém sloužící k odčerpání kalů usazených na dně palivových tanků.

 
28. Ventilátory slouží na plavidle k:
 
a) šachtovému větrání podpalubních prostor,
b) chlazení motoru plavidla,
c) větrání s nuceným oběhem vzduchu.

 
29. "Sanitární soustava" plavidla zahrnuje:
 
a) soustavy vodovodní a kanalizační,
b) palubní lékárnu, vodovodní soustavu,
c) zásobníky vody, samočinnou vodárnu, umývárnu, WC.