 | 1. Malá plavidla se rozdělují na:
|
| a) plavidla s délkou menší než 20 metrů a ostatní rekreační plavidla, |
| b) rekreační plavidla a koncesovaná plavidla, |
| c) plavidla bez vlastního strojního pohonu, s vlastním strojním pohonem a plachetnice. |
|
 | 2. Klasifikaci podle zákona č. 114/1995 Sb. podléhají:
|
| a) malá plavidla, se kterými se neprovádí koncesované osobní vodní doprava, |
| b) malá plavidla, se kterými se provádí koncesované osobní vodní doprava, |
| c) malá plavidla, k jejichž vedení je třeba průkazu způsobilosti. |
|
 | 3. Evidenci podléhá:
|
| a) malé plavidlo s vlastním strojním pohonem o výkonu nad 4 kW, |
| b) malé plavidlo s vlastním strojním pohonem o výkonu do 4 kW, |
| c) každé malé plavidlo. |
|
 | 4. Evidenci podléhá:
|
| a) malé plavidlo o celkové hmotnosti včetně povoleného zatížení nad 1000 kg, |
| b) malé plavidlo o celkové hmotnosti včetně povoleného zatížení do 1000 kg, |
| c) každé malé plavidlo. |
|
 | 5. Evidenci podléhá:
|
| a) malé plavidlo s celkovou plochou plachet nad 12 m2, |
| b) malé plavidlo s celkovou plochou plachet do 12 m2, |
| c) každé malé plavidlo. |
|
 | 6. Dokladem o způsobilosti plavidla k provozu na vodní cestě je:
|
| a) cejchovní průkaz, |
| b) klasifikační průkaz plavidla, |
| c) lodní osvědčení nebo osvědčení plovoucího zařízení. |
|
 | 7. Evidence plavidla spočívá v:
|
| a) zápisu do plavebního rejstříku a přidělení poznávacích znaků, |
| b) zaplacení příslušného správního poplatku, |
| c) vystavení lodního osvědčení. |
|
 | 8. Právo nést českou státní vlajku vzniká plavidlům:
|
| a) pouze klasifikovaným, |
| b) zapsaným do plavebního rejstříku ČR a malým plavidlům nepodléhajícím evidenci pokud jsou ve vlastnictví osob s trvalým pobytem nebo sídlem na území ČR, |
| c) pokud o toto právo jejich majitel požádal. |
|
 | 9. Lodní nástavba je část plavidla:
|
| a) která se na základě schválené technické dokumentace dostavuje dodatečně do prostoru pod palubou, |
| b) umístěná pod palubou, |
| c) umístěná nad palubou. |
|
 | 10. Kýl lodi je:
|
| a) hlavní podélná osová výztuha ve dnu lodního trupu, na kterou navazuje přední a zadní vaz, |
| b) hlavní žebro lodního trupu, |
| c) vodotěsná přepážka oddělující přední a zadní kolizní prostor. |
|
 | 11. Výraz nosník označuje na lodním tělese:
|
| a) zařízení pro spouštění ploutve, |
| b) podélnou výztuhu lodního tělesa (např. outorový nosník apod.), |
| c) příčnou výztuhu paluby, kokpitu, kajuty apod. (např. palubový nosník, kokpitový nosník atd.). |
|
 | 12. Výraz vazník používáme pro označení:
|
| a) zařízení na uvázání lan (lodní vazníky), |
| b) podélné výztuhy lodního trupu (např. outorový vazník, palubní vazník apod.), |
| c) lan, používaných pro vyvazování lodi. |
|
 | 13. Výraz obšívka používáme pro:
|
| a) motouz, kterým ovazujeme konce lan proti rozplétání, |
| b) přišité lano na okraji plachty, které se zasunuje do drážky na stěžni nebo ráhnu, |
| c) označení vnějšího vodotěsného pláště kostry plavidla. |
|
 | 14. Výrazem skořepina označujeme druh provedení:
|
| a) příďového a záďového koše (ochranné zábradlí), |
| b) lodního trupu i jiných částí lodě, vyráběných ve formě laminováním, |
| c) příčné výztuhy stěžně. |
|
 | 15. Výraz lodní trup znamená:
|
| a) kostru plavidla s obšívkou, případně s palubou, |
| b) obytnou část plavidla, |
| c) palubu včetně nástaveb. |
|
 | 16. Výraz žebro označuje:
|
| a) podélnou výztuhu kokpitu, |
| b) příčnou tvarovou výztuhu boku a dna lodi, |
| c) příčné nosníky paluby. |
|
 | 17. Výrazem katamarán označujeme:
|
| a) dvojtrupové plavidlo, |
| b) dvoustěžňovou rybářskou loď, |
| c) velkou plachetnici s několika stěžni a ráhnovým oplachtěním. |
|
 | 18. Outor je:
|
| a) druh lodního mechanismu, |
| b) část lodní nástavby, |
| c) část obšívky plavidla v přechodu lodního dna do boků. |
|
 | 19. Hlavní část kormidelního zařízení tvoří kormidelní ploutev. Společně s kormidelním pněm má souhrnný název:
|
| a) kormidlo, |
| b) propulsor, |
| c) dýza. |
|
 | 20. Dokormidlovací zařízení slouží k:
|
| a) manévrování plavidlem pomocí ruční páky, |
| b) zlepšení manévrovacích vlastností plavidla, |
| c) ulehčení ovládání ručního ovládacího mechanismu kormidla. |
|
 | 21. Palec pacholete slouží k:
|
| a) označení počtu smyček lan na pacholeti, |
| b) vyztužení pacholete, |
| c) zajištění vyvazovacího ovinutého lana proti sesmeknutí a aby nebyly kříženy další smyčky lana na pacholeti. |
|
 | 22. Plovatelnost je schopnost plavidla:
|
| a) plout působením vlastního hydrostatického vztlaku v dané poloze, |
| b) plout v jakékoliv poloze bez potopení, |
| c) plout předepsaným způsobem a rychlostí. |
|
 | 23. Stabilita plavidla je schopnost:
|
| a) zachovávat požadovaný směr plavby, |
| b) odolávat silám namáhajícím lodní těleso při nakládce, |
| c) vrátit se do původní polohy z níž bylo vychýleno vnějšími silami přestanou-li tyto působit. |
|
 | 24. Schopnost lodi udržovat při plavbě zadaný směr nebo tento směr podle potřeby měnit je:
|
| a) stabilita, |
| b) řiditelnost, |
| c) plovatelnost. |
|
 | 25. Schopnost lodi při plavbě udržovat určitý směr je:
|
| a) plovatelnost, |
| b) manévrovatelnost, |
| c) směrová stabilita. |
|
 | 26. Otvory umístěné pod rovinou nejvyššího ponoru zvětšeného o bezpečnostní vzdálenost:
|
| a) musí mít na obšívce uzavírací ventil, |
| b) musí být provedeny takovým způsobem, že nežádoucí proniknutí vody do plavidla je vyloučeno, |
| c) musí být provedeny ve dvojité rouře. |
|
 | 27. Pod pojmem drenážní soustava se rozumí:
|
| a) potrubní systém sloužící k vyčerpání vody z dnových prostorů lodě, |
| b) potrubní systém zabezpečující dodávku vody při změně ponoru lodi a při vyrovnávání podélného a příčného náklonu lodě, |
| c) potrubní systém sloužící k odčerpání kalů usazených na dně palivových tanků. |
|
 | 28. Ventilátory slouží na plavidle k:
|
| a) šachtovému větrání podpalubních prostor, |
| b) chlazení motoru plavidla, |
| c) větrání s nuceným oběhem vzduchu. |
|
 | 29. "Sanitární soustava" plavidla zahrnuje:
|
| a) soustavy vodovodní a kanalizační, |
| b) palubní lékárnu, vodovodní soustavu, |
| c) zásobníky vody, samočinnou vodárnu, umývárnu, WC. |
|
|